Soms loopt je hoofd over en weet je niet meer waar je moet beginnen. Alles wat je nog ‘moet’ doen overspoelt je. Je bent het overzicht kwijt.
Ik ben stiekem een chaoot. Maar doordat ik er zelf helemaal gek van werd, ben ik een gestructureerde chaoot geworden. En als zelf mij het lukt…
Hier zijn mijn tips die mij goed hebben geholpen om overzicht te krijgen.
Lijstjes, lijstjes, lijstjes
Ik ben een grote fan van lijstjes. Alles wat op een lijstje staat, kan ik deleten uit mijn hoofd en neemt dus geen ruimte meer in beslag. Zo hoef ik dus niet de hele dag als een soort mantra in mijn hoofd te herhalen: WC papier kopen, wc papier kopen, wc papier kopen, zodat ik het niet vergeet. Ik schrijf het op en laat het los. Je kunt dit op papier doen, maar er zijn ook heel veel handige apps die je hiervoor kunt gebruiken.
Vaste plek
Nu heb ik wel vaste plaatsen waar ik dingen opschrijf. Anders krijg je ook weer dat je je briefjes kwijtraakt en dat zorgt ook voor onrust. Ik hou nog van papier. Dus er liggen lijstjes in mijn keukenla, in een opschrijfboekje in de werkkamer, in mijn handtas enz.
Gezamenlijke lijstjes
Ik hoef het niet alleen te doen. Het komt dan misschien wel uit mijn hoofd, maar dat wil niet zeggen dat het mijn verantwoordelijkheid is of mijn expertise. Zo hebben wij thuis een huis- to-do-list waar we kleine klusjes in en om het huis opschrijven. Variërend van de stroomvoorziening uitzoeken tot het buitenlicht maken. Als een van ons tijd/zin heeft pakken we iets van het lijstje.
Ook routine kost tijd
Steeds terugkerende dingen hoeven niet op het lijstje. Zonde van mijn tijd om dat erop te zetten. Daar hoef ik niet extra over na te denken. Dat kost geen extra energie. Denk maar aan je eigen ochtendritueel. Denk jij elke ochtend na over wat je in welke volgorde moet doen? Bij mij gaat dat een soort vanzelf, haast gedachteloos. Wakker worden, naar het toilet, onder de douche, tanden poetsen, aankleden enz.
Ook al schrijf ik het niet meer op, ik maak er wel tijd voor vrij. Zo weet ik inmiddels echt wel dat ik wil stofzuigen en wil wassen omdat het anders de spuigaten uitloopt. Hier heb ik ook zoveel mogelijke vaste dagen/tijden voor zodat er routine (een soort programma) is ontstaan.
Het zijn vooral de dingen die niet standaard terug komen die op de lijstjes worden geschreven.
Orde in de lijstjes
Elke ochtend ga ik zitten met een kop thee en kijk ik wat ik echt wil doen van mijn to-do-lijstjes. Wat wil ik echt gedaan hebben om met een tevreden gevoel de dag af te sluiten. Hierbij hou ik in de gaten dat ik er niet teveel op zet en het specifiek maak. Zo kan ik sneller strepen.
Leuke dingen
Vaak staan er ‘moetjes’ op het lijstje. Vergeet niet de leuke dingen ook op het lijstje te zetten. Dingen waar je blij van wordt. Waar jij je tijd graag aan besteed. Waar je het liefst meer tijd aan zou besteden. Zet jezelf op je to-do lijst.
Blok aan het been dingen
Er blijven ook dingen op de lijstjes staan. Die blijven er dan ook heel lang op staan. Zo lang dat ze op een gegeven moment een blok aan je been gaan worden, waar je zelfs onwijs tegenop kan gaan zien. Dat je zelfs boos wordt op jezelf, omdat je het nu nog steeds niet hebt gedaan. Bij mij is dat de zolder opruimen. En naarmate de tijd verstrijkt, wordt ik steeds chagrijniger als ik aan de zolder denk.
Begin!
Mijn advies hiervoor? Begin! Ik blok tijd in mijn agenda. Ik laat er ook niet iets anders tussen komen. Ik ben me bewust van mijn bekende uitstelgedrag: ‘Eerst nog even dit, nog even dat’. Ik weet dat ik alles ‘leuker’ vind dan beginnen met die zolder. Dus gewoon DOEN! Beginnen!
Mijn zolder
En ik heb het gedaan hoor! Ik heb afgelopen weekend de kinderkleding die op zolder stond uitgezocht! En wat gaf dat een voldoening! En ik heb alweer nieuwe tijd in mijn agenda geblokt voor het speelgoed!
En wat is jouw blok aan je been? Ga DOEN.
Ik hoor graag van je of je iets aan dit artikel hebt gehad.
Hartelijke groet,
Denise