Volg Mij:
Volg mij op Facebook
Volg mij op LinkedIn
Nieuwsbrief
2021-01-20

Coronamoe, mijn tips om het vol te houden

Home > Blog vlog > Coronamoe, mijn tips om het vol te houden



We zijn coronamoe. Ik merk het bij mezelf en overal om me heen. We raken steeds meer afgestompt. En daarbij ook gewoon moe.  

 

coronamoe

 

Even een ander soort bericht dan dat jullie van mij gewend zijn. Jullie zijn van mij gewend dat ik altijd zonnig, vrolijk en energiek schrijf. Ik merk dat ik dat nu wat lastiger vind. Daarom een stuk vanuit mijn gevoel waarin ik je uitleg waarom ik het lastiger vind. 

 

Corona- marathon

Corona is er nu al bijna een jaar en het lijkt voorlopig nog niet verdwenen te zijn. We zitten weer in een lock down, waarvan het einde nog niet in zicht is. De regels worden juist weer strenger. Het duurt en het duurt. Waar we ons, aan het begin van corona, opmaakte voor de sprint, lopen we nu een marathon waarvan de finishlijn steeds verplaatst.

 

Corona- stress

Want wat gebeurt er met ons? We staan onder constante stress. Soms sluimerend en niet direct zichtbaar en soms zeer duidelijk aanwezig. En een beetje stress zorgt dat je alert blijft, maar als het aanhoudt en er geen ontspanning komt, dan kun je geestelijke en lichamelijke klachten krijgen. Een aantal voorbeelden zijn een korter lontje, somberder, slechter slapen, vermoeid, hoofdpijn of angst.

 

Corona- jaargetijden

De corona- lente. In het begin Corona hadden we nog meer energie. We gingen meer voor elkaar zorgen en kwamen dichter tot elkaar. Ik deed boodschappen voor mijn buren en werd creatief met ‘online wijn’ en bingo.

 

In de zomer leek het ‘bijna normaal’. Mooi weer en buitenborrels op 1,5 meter afstand.

 

In de herfst kwam de tweede golf. De regels werden weer strenger. De rek ging eruit en het ‘vechten’ begon. De onvrede, de boosheid op iets, iemand, alles en niets in het bijzonder. Niet blij met de situatie, dus ik ga vechten. Klagen, protesteren, lekker niet doen wat de regels zijn, schijt aan de wereld. Het eigenbelang wint het van het collectief.

 

En nu is het winter en zitten we binnen. We zijn beland bij de fase waar we nu in zitten. Afgestompt. We zijn aan het watertrappelen. Het is overleven. De energie raakt op. De rek gaat eruit. We maken ons minder druk over dingen. Gewoon, omdat we de energie er niet meer voor hebben.

 

Energie raakt op

Er is al een gigantisch beroep gedaan op onze energie. Want we staan onder constante stress. We staan de hele tijd aan. En dat kost veel energie. En de energiegevers, zoals afspreken in de kroeg, lekker uit eten, een uitstapje of zelf lekker sporten in de sportschool of bij je voetbalclub, zitten er voorlopig nog niet in. En waar je eerst uit kon kijken naar ‘lekker netflixen op de bank’ levert het nu niet zoveel meer op. Want het is hetgeen wat we altijd al doen. Waar je eerst dacht: ‘lekker naar een bos, een frisse neus halen!’ Komen de bossen je nu je neus uit. Maar je gaat, omdat er niets anders is om te doen.

 

Energiebespaarmodus

De energie lekt weg en er komt weinig nieuwe bij. Dus de energiepotjes raken steeds leger. En dan kom je, net als je telefoon, in de energiebespaarmodus. Je besteed alleen nog energie aan hoogstnoodzakelijke dingen. We maken ons minder druk, maar hebben ook minder plezier. We zijn aan het overleven. Aan het watertrappelen.

 

Volhoudtips

Wat helpt mij om mijn hoofd boven water te houden, om het vol te houden?

 

1 Maak nieuwe plannen. Dingen om naar uit te kijken. Zo maak ik plannen voor mijn eigen bedrijf en kijk ik waar ik mij verder in wil ontwikkelen en doe een (online) training of cursus. Maar ook het plan om een muur te behangen kan helpen. 

 

2 Ik spreek mensen waar ik energie van krijg. Online of live. Even afspreken, bellen of appen doet wonderen voor mijn humeur.

 

3 Stilstaan bij de leuke dingen op een dag. Hoe klein ook.

 

4 Bewegen. Ik heb een roeiapparaat en ga elke dag een rondje lopen. Uit het hoofd en in mijn lijf.

 

5 Op pad. Even naar buiten. Een ander uitzicht dan mijn huis en de tuin. Een rondje rijden met de auto of fiets of wandelen op een andere plek dan mijn directe omgeving. Nederland ontdekken.

 

6 Praten met anderen. Even niet alleen mijn eigen stem in mijn hoofd, maar ook een andere benadering. Even je verhaal kwijt. 

 

7 En volhouden. Het is tijdelijk. Het gaat over. Het einde is al iets meer in zicht. Dus hou vol.

  

Heb jij nog tips voor deze duurloop en hoe je ‘boven water blijft’. Ik hoor het heel graag. Zo helpen wij elkaar.

 

Wil je nog meer lezen over mentaal gezond blijven in tijden van corona? Lees dan ook: Zo voorkom je een corona burn-out en 7 tips voor thuiswerken met een gezin. Heb jij moeite met het 'volhouden' in deze moeilijke tijd en kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem gerust contact met me op ( stuur een mailtje naar info@roskencoaching.nl) en dan kunnen we tijdens een gratis (online) gesprek bekijken of ik iets voor je kan betekenen.

 

Hartelijke groet,

Denise

 

Vond je dit artikel interessant? Ontvang automatisch de artikelen met handige tips in je mailbox en ontvang het gratis e-book: 'Boost je zelfvertrouwen'

 

 Meer informatie over individuele coachtrajecten, klik hier.

 

 

   

Gratis

Klik hier en ontvang mijn gratis eBook:




Deel deze pagina:
Facebook LinkedIn Twitter