Volg Mij:
Volg mij op Facebook
Volg mij op LinkedIn
Nieuwsbrief
2018-10-25

Timemanagement: Is het jouw verantwoordelijkheid?

Home > Blog vlog > Timemanagement: Is het jouw verantwoordelijkheid?



De laatste tijd geef ik trainingen Timemanagement. Het liefst willen de deelnemers het handige trucje of het ultieme planningssysteem weten. Maar dat is niet de oplossing.

 

verantwoordelijkheid Rosken Coaching

 

Groot verantwoordelijkheidsgevoel

Al snel kwamen de onderliggende ‘problemen’ naar voren. Ik heb meer dan eens een ‘groot verantwoordelijkheidsgevoel’ gehoord. Het zijn stuk voor stuk harde werkers met hart voor de zaak. Ze zien wat er moet gebeuren en pakken dit ook op.  Prima toch?

 

Als ik het niet doe…

Het wordt alleen lastig als jij altijd degene bent die alles ziet en je collega’s minder. Je voelt je verantwoordelijk en pakt het op, want als jij het niet oppakt, doet niemand het. Je doet het naast  het bestaande werk wat ook nog moet gebeuren. Als je oplossingsgericht bent ingesteld ga je kijken hoe het werk alsnog gedaan kan worden. Je gaat overwerken of neemt het werk mee naar huis. Fijn, die toewijding en het werk wordt gedaan. Maar eigenlijk past het niet meer en ga je druk ervaren.   

 

Dat doe jij toch?

Het grote gevaar is dat collega’s en managers automatisch gaan denken: oh, maar dat pak jij toch altijd op? Dat is toch jouw taak? Daar ben jij toch verantwoordelijk voor? Dus door het werk op te pakken en proactief te handelen ben jij ook automatisch verantwoordelijk geworden.

 

De oplossing

Herken jij jezelf in het bovenstaande en ben je er blij mee? Prima. Maar als je het wilt veranderen heb ik hier een oplossing.  

Pak je werktaken er eens bij en stel bij elke taak de vraag:

Is het mijn verantwoordelijkheid?

Maak jij het jouw verantwoording?

Wie weet ben je niet verantwoordelijk, maar maak je het jouw verantwoordelijkheid. Wat gebeurt er als je het niet doet? Pakt dan iemand anders het automatisch op?

 

Verantwoordelijkheid delen

Het kan ook zijn dat je verantwoordelijk bent voor het werk, maar dat je deze verantwoordelijkheid deelt met je collega’s.  Maar doordat jij het automatisch oppakt, voelen zij zich niet meer verantwoordelijk en zien ze zelfs niet meer wat er gedaan moet worden, omdat jij het al doet.

  

Signaleren en doorgeven

Je hebt een scherpe blik en ziet wat er gedaan moet worden. Maar dat jij het ziet wil niet zeggen dat jij ook degene bent die het op moet pakken. Geef het terug aan de eigenaar, verwijs door naar iemand die er wel verantwoordelijk voor is of geef de taak aan iemand (bijvoorbeeld de manager) die er de juiste persoon bij kan vinden.

 

Maak het bespreekbaar

En het aller belangrijkste: Maak het bespreekbaar met je collega’s en met je leidinggevende. Verdeel de verantwoordelijkheid en ga meer lucht ervaren.

 

Ik hoop dat je iets aan de tips hebt.

  

Heel veel succes!

 

Hartelijke groet,

Denise

 

Vond je dit artikel interessant? Ontvang automatisch de artikelen met handige tips in je mailbox en ontvang het gratis e-book: '6 belachelijk simpele manieren om nee te zeggen'

 

Meer informatie over individuele coachtrajecten, klik hier.

 

 

 

 

 

   

Gratis

Klik hier en ontvang 6 belachelijk simpele manieren om nee te zeggen.




Deel deze pagina:
Facebook LinkedIn Twitter