Volg Mij:
Volg mij op Facebook
Volg mij op LinkedIn
Nieuwsbrief
2018-04-25

Druk, druk, druk

Home > Blog vlog > Druk, druk, druk



Iedereen heeft het altijd druk. Kijk maar eens hoe vaak het antwoord op de vraag: ‘Hoe gaat het?’ is: ‘ Ja, goed, druk… ‘

 

druk bloesem

 

Het lijkt wel of het ‘druk hebben’ de nieuwe standaard is. Je leven hoort aan elkaar te hangen met afspraken, werk, sporten, kinderen enz. Je hoort haast van hot naar her te rennen. Als je het niet druk hebt, dan klopt er iets niet, dan is er iets mis met je. Het lijkt wel alsof ‘het druk hebben’ samenhangt met ‘een succesvol leven’.

 

Druk

In het kader van deze blog ben ik eens extra gaan letten op hoeveel mensen zeggen: ‘Ik heb het druk… ‘ Dit waren er heel veel. En dan heb je verschillende variaties… Je hebt bijvoorbeeld: ‘lekker druk’, ‘druk, druk, druk’ of ‘zucht (pauze) druk’. De manier waarop de ‘druk’ wordt uitgesproken zegt iets over hoe de druk wordt ervaren.

 

Hoe werkt het? 

Ik geef eerlijk toe dat ik het fijn vind als ik een beetje druk voel in mijn werk. Dat zorgt ervoor dat ik productief ben en dat ik zaken gedaan krijg. Ik blijf in beweging. Als ik het te rustig heb, dan ga ik werk zoeken of het werk wat er ligt uitstellen. Ik besteed mijn tijd dan ineens veel langer op facebook. Ik voel niet de noodzaak om in actie te komen.

Maar als ik teveel druk ervaar, dan ga ik als een kip zonder kop rondrennen, voel ik me onrustig en ga fouten maken. Ik krijg moeite met prioriteiten stellen en elk dingetje dat op de todo-lijst komt, lijkt loodzwaar te wegen.

 

Druk ervaren

Ik merk dat in de zin hierboven het toverwoord zit: Als ik teveel druk ERVAAR. Want de ene keer kan ik een periode met een volle agenda prima aan en krijg ik er juist energie van. De andere keer kan de volle agenda mij aanvliegen. Het zit hem dus niet in de hoeveelheid dingen die er op de planning staan, het is het gevoel wat het bij mij oproept.

 

Wanneer ervaar je druk?

Maar waarom kan ik er de ene keer beter mee omgaan dan de andere keer? Als ik naar mezelf kijk heeft dat te maken met een aantal randvoorwaarden.

 

  • Hoe lang is de boog al gespannen? Ik heb zelf een lang gespannen boog gehad toen mijn dochter ’s nachts niet goed doorsliep. Hierdoor werd mijn energiepotje steeds leger en nam de spanning toe. En hoe langer je de boog gespannen houdt, hoe moeilijker het wordt. Net als bij boogschieten. Er is energie nodig om de boog aan te spannen en na een tijdje krijg je kramp in je armen, zere vingers en gaat je hele lichaam protesteren.
  • Is er vooruitzicht dat de boog kan ontspannen? Wordt het binnenkort rustiger op je werk? Heb je een vakantie in de planning staan of een heerlijk ontspannen weekend? Is het einde in zicht? Boogschieten kun je ook niet non-stop blijven doen. Er is tijd nodig zodat de boog kan ontspannen, je spieren kunnen ontspannen en je weer op kunt laden.
  • Neem ik tijd om de boog te ontspannen? Juist als ik druk ervaar ben ik geneigd de dingen die mij helpen ontspannen achterwege te laten. Herkenbaar? Maar op deze momenten is het juist belangrijk! Even met een boek in de tuin, sporten of netflixen. Bij boogschieten laat je de pijl los en je ontspant je. Je kijkt naar het effect van je inspanning, waar de pijl terecht komt, voordat je verder gaat. Anders hou je het niet vol.
  • Werkt mijn omgeving mee? Als ik een volle agenda heb en mijn kinderen krijgen de griep, dan kan ik van het een op het andere moment een flinke druk ervaren.Stel dat het weer flink tegenzit bij boogschieten. Enorme zijwind en het is steenkoud. Dan is het veel moeilijker om hetzelfde resultaat te behalen als wanneer je perfecte omstandigheden hebt.

 

Dus het maakt niet uit hoe vol je agenda is: je hebt het pas druk als jij het als druk ervaart. Het heeft dus ook geen nut om je te vergelijken met anderen, want zij weten niet wat jij voelt. Zij weten niet hoe gespannen jouw boog staat. 

En als laatste tip: Als je de hele tijd tegen jezelf en je omgeving roept: 'Ik heb het zo druk!' Zal het ook niet rustiger gaan voelen. 

 

Ervaar jij ook druk en wil jij de boog ontspannen, maar lukt het je niet? Ik help je de boog te ontspannen, zodat je weer rust kunt ervaren en er ook van kan genieten. Maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek en ik vertel je er meer over.

 

Hartelijke groet, 

Denise


Meer informatie over individuele coachtrajecten, klik hier.

   

Gratis

Klik hier en ontvang 6 belachelijk simpele manieren om nee te zeggen.




Deel deze pagina:
Facebook LinkedIn Twitter