Volg Mij:
Volg mij op Facebook
Volg mij op LinkedIn
Nieuwsbrief
2017-05-30

Wat denk ik eigenlijk? + visualisatie

Home > Blog vlog > Wat denk ik eigenlijk? + visualisatie



Ik schrijf regelmatig over positief denken en wat voor enorm effect je eigen gedachten op je kunnen hebben. Op je gedrag, op de manier waarop je met dingen omgaat, hoe jij je voelt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de helft van de tijd niet eens door heb of ik nu positief of negatief aan het denken ben. Mijn gedachten zijn voor een groot deel onbewust. Maar ook deze onbewuste gedachten hebben invloed op me.

 

nadenkend poppetje RoskenCoaching

 

Jouw gedachten

Maar hoe zit het met jouw gedachten? Weet jij waar jij aan denkt? Wat jouw gedachten het meest beheersen en waar jij je vooral mee bezig houdt?

In dit artikel laat ik je een manier zien om je meer bewust te worden van je gedachten.

 

Gedachten ordenen

De enige manier om er achter te komen wat je denkt is door er bij stil te staan. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik laat je stap voor stap zien hoe je dat kunt doen.

 

Neem de tijd

Ga even rustig zitten. Even geen telefoon, even geen televisie, even geen andere dingen. Voeten op de grond en ogen dicht. Schenk aandacht aan je gedachten. Ze komen je bewustzijn binnen en verdwijnen weer.

 

Gedachten komen en gaan

Let op de inhoud van je gedachten. Laat je niet meeslepen door je gedachten. Onze gedachten zijn erg goed in associëren. Zodra je ergens aan denkt: bijvoorbeeld: ‘Ik wil straks nog boodschappen doen’ Dan gaan je gedachten al snel complete boodschappenlijstjes maken, bedenken waar alles in de winkel staat, wanneer je het beste naar de winkel kunt gaan enz. Je gedachten gaan zo met je aan de haal. Het is de kunst om alleen naar de inhoud van je gedachten te kijken. ‘Oke, ik wil dus zo boodschappen doen.’ De truc is de gedachten alleen te bekijken en dan los te laten. Alsof je foto’s bekijkt. De gedachte komt voorbij en daarna ga je naar de volgende foto.

 

Oordeelvrij

Probeer niet te oordelen als er een gedachte voorbij komt. Zeg dus niet tegen jezelf: ‘Wat stom dat ik dat denk’ of ‘Waarom denk ik hier nu weer aan?’. Alleen kijken naar de inhoud van de gedachte.

Door er even bij stil te staan kun je er achter komen wat je gedachten allemaal beheerst. Gedachten over je werk, je kinderen, de rest van de dag. Als je even hebt gezeten, zijn er al heel wat gedachten voorbij gekomen. Herken je patronen in je gedachten? Zit er een emotionele ondertoon onder zoals angst of verdriet of blijheid? Neigen je gedachten naar een bepaalde persoon of gebeurtenis?

 

Wanneer?

In welke tijd zijn je gedachten? Bij iets in het verleden of juist in de toekomst. Wat je ook opmerkt, probeer jezelf en wat er komt niet te beoordelen. Accepteer wat er in je op komt. Je kunt je ook afvragen waar deze gedachten vandaan zijn gekomen. Zijn ze van jou? Waar zijn ze ontstaan?

 

Bewust!

Door je gedachten waar te nemen ben je je nu meer bewust van wat je vooral bezig houdt. Zo kom je er achter wat er eigenlijk allemaal door je hoofd spookt. Sommige gedachten zijn heel hardnekkig aanwezig. Zonder dat je het door hebt.

 

Visualisatie

Ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn deze stappen toe te passen, terwijl je dit artikel aan het lezen bent. Je kunt je dan niet helemaal concentreren op de stappen. Ik zie je al zitten, na elke 3 seconden je ogen open doen om de volgende stap te lezen. Daarom heb ik de stappen voor je ingesproken. Je gaat leker zitten en laat je 4 minuten meenemen door de stappen. Klik hier om te starten of start de onderstaande video.

 

.

 

En nu?

Nu weet je meer wat je denkt. Ben je er blij mee of zou je sommige dingen willen veranderen? Hoe je dat kunt doen lees je in eerdere artikelen die ik heb geschreven.

Positief denken en ‘Wat zie jij als je in de spiegel kijkt’

 

Warme groet,

Denise

 

PS Je kunt altijd een afspraak maken voor een gratis kennismakingsgesprek voor lifecoaching.

 

PPS Heb je iets gehad aan dit artikel of wil je reageren? 

Stuur dan je reactie naar info@roskencoaching.nl. Dan plaats ik hem voor jou op deze website.

 

Meer informatie over individuele coachtrajecten, klik hier. 

 
 
   

Gratis

Klik hier en ontvang 6 belachelijk simpele manieren om nee te zeggen.




Deel deze pagina:
Facebook LinkedIn Twitter